Παρασκευή 27 Οκτωβρίου 2017

Δίνοντας FeedBack...στο Coaching και όχι μόνο!


Ένα βασικό και σημαντικότατο σημείο στη διαδικασία του coaching είναι το να δίνεις αλλά και να λαμβάνεις feedback, δηλαδή ανατροφοδότηση ή αναπληροφόρηση.

Με λίγα λόγια, στη διαδικασία της επικοινωνίας ενός coach με τον coachee του, που βασικό ρόλο παίζουν πρώτα απ όλα η καλή ακρόαση, οι ερωτήσεις, η κατανόηση και ο τρόπος έκφρασης, αυτό που ακολουθεί είναι μια ανατροφοδότηση των πληροφοριών που μοιράστηκαν οι δύο αυτοί ή περισσότεροι άνθρωποι για να δουν αν έλαβαν σωστά το μήνυμα ο ένας του άλλου και αν λειτουργεί η μεταξύ τους συμφωνημένη σχέση ή υπάρχει κάτι που πρέπει να διορθωθεί ή/και να βελτιωθεί.

Τον τελευταίο καιρό με απασχολεί ιδιαιτέρως το θέμα του feedback, το σκέφτομαι, το συζητάω με ανθρώπους που προσπαθούν για το ίδιο, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως κατά γενική ομολογία, οι άνθρωποι δεν έχουμε μάθει και δεν γνωρίζουμε ούτε πως να δίνουμε αλλά ούτε και πως να δεχόμαστε ένα σωστό feedback. Δικαιολογίες όμως δεν υπάρχουν, οπότε κάποιος που θέλει να μάθει να διαχειρίζεται την ανατροφοδότηση, μπορεί να το κάνει αρκεί να έχει την επιθυμία να αποβάλλει κάθε είδους συμπλεγμάτων και επηρεασμού κατά τη διαδικασία.

Ειδικά στην περίπτωση που μιλάμε για επαγγελματικό feddback, θα πρέπει οι συνάδελφοι να έχουν αυτοέλεγχο και αυτορύθμιση ώστε να μην συγχέουν το feedback με την κριτική. Ακόμη και όταν πρέπει να δοθεί ένα αρνητικό feedback ή όπως συνήθως έχουμε συνηθίσει να το λέμε, να γίνει μια παρατήρηση, ακόμη και τότε είναι σημαντικό να γίνει με μεγάλη προσοχή. Αρχικά και βασικά πρέπει να γίνεται κατανοητό πως η ανατροφοδότηση δίνεται με σκοπό τη βελτίωση κάποιων καταστάσεων ή συμπεριφορών. Δύσκολα θα δώσει κάποιος ανατροφοδότηση εάν δεν τον ενδιαφέρει να φτάσει σε έναν επιθυμητό στόχο. Το δεύτερο σημαντικότατο σημείο είναι πως δεν "κρίνουμε" τους ανθρώπους αλλά τις συμπεριφορές τους. Έτσι λοιπόν είναι σημαντικό να μην μειώνουμε τον συνομιλητή μας, να μην τον προσβάλουμε και να του δίνουμε τον χρόνο να μπορεί να σκεφτεί και να απαντήσει. Η Επιθετικότητα και κάθε προσωπική άποψη του ανθρώπου που δίνει το feedback πρέπει να μένουν εκτός.

Πόσο εύκολο είναι όμως να υπάρχει αυτού του είδους το επίπεδο αυτοελέγχου;
Προσωπικά έχω συναντήσει ελάχιστες φορές, στην εργασιακή μου εμπειρία, ανθρώπους που αισθανόμουν πως μου δίνουν πραγματική ανατροφοδότηση με σκοπό να βελτιωθώ χωρίς να απογοητευτώ. Το feedback δεν θα έπρεπε να τρομάζει. Θα έπρεπε να το επιζητούμε εάν μπορούσαμε να κατανοήσουμε την πραγματική του αξία.

Σκεφτείτε μόνο πόσα πολλά θα μπορούσαν να γίνουν καλύτερα και πιο αποδοτικά αν υπήρχαν άνθρωποι ικανοί να δώσουν το σωστό feedback.... Πόσο πιο άνετη και ειλικρινής θα ήταν η επικοινωνία μας εάν οι άνθρωποι δεχόντουσαν το feedback χωρίς να σκέφτονται σενάρια καταστροφής...

Όλοι όμως είμαστε ικανοί για οτιδήποτε θελήσουμε να κάνουμε, αρκεί να το θελήσουμε πραγματικά...
Ειδικά στο Coaching, ο Coach οφείλει να δημιουργήσει ένα κλίμα ασφάλειας για τον coachee του, να τον εμπνεύσει και να τον βοηθήσει να θελήσει μόνος του να γίνει καλύτερος και πιο δυνατός.
Έτσι λοιπόν, είναι στο χέρι μας με την σωστή υποστήριξη από κάποιον, εάν το κρίνουμε αναγκαίο, να μάθουμε και να δίνουμε αλλά και να λαμβάνουμε feedback γιατί πολύ απλά, μας βελτιώνει και έτσι μας βοηθά στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης και της αποτελεσματικής επικοινωνία μας με τους άλλους!

Η ανατροφοδότηση βέβαια, έχει χώρο σε κάθε τομέα της ζωής μας. Στη σχέση μας, στις φιλίες μας, στα παιδιά μας, στην οικογένεια μας...και ο κατάλογος είναι ατελείωτος.

Αυτό που βοηθάει πολύ στο να δώσεις ένα σωστό feedback είναι η προετοιμασία. Πρέπει να έχεις σκεφτεί και να έχεις μελετήσει αυτό που θα πεις καθώς και το ύφος που θα το πεις, εφόσον αρχικά έχεις κάνει ξεκάθαρο πρώτα, τι θέλεις να πετύχεις με αυτή την ανατροφοδότηση προς τον συνάδελφο σου, τον πελάτη σου, τον άνθρωπο σου, το παιδί σου κλπ. Εκείνο επίσης που απαιτείται, είναι η ανατροφοδότηση να γίνεται με ειλικρίνεια, ευθύτητα, αίσθημα προσωπικής ευθύνης, απλά και ξεκάθαρα λόγια, χωρίς ίχνος κριτικής προς το πρόσωπο και κάνοντας κατανοητό τι θέλεις να πετύχεις και τι ζητάς από τον συνομιλητή σου (στόχος). Τέλος, θα πρέπει να βρίσκεται χρονικά, πολύ κοντά στο γεγονός στο οποίο αφορά.

Και αν είσαι στην θέση εκείνου που λαμβάνεις feedback, μη βιαστείς να αμυνθείς και να κλειστείς στον εαυτό σου. Μην βιαστείς να αντιδράσεις χωρίς λόγο. Συνήθως είναι για καλό!
Άκου, επεξεργάσου αυτά που ακούς, ζήτα τον χρόνο σου εάν δεν σου φτάνει αυτός που σου δίνουν, σκέψου λογικά και θετικά, μην πάει το μυαλό σου στο κακό και έπειτα από όλα αυτά δώσε την απάντηση σου με ψυχραιμία και λογική.
Καμιά φορά όλοι μας, βιαζόμαστε από τα πρώτα λόγια του συνομιλητή μας, να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα βάσει του δικού μας σκεπτικού και με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν οι παρεξηγήσεις. Όσο σημαντικό είναι αυτός που δίνει το feedback να είναι ξεκάθαρος στα λόγια του και χωρίς συναισθηματισμούς, άλλο τόσο σημαντικό είναι ο αποδέκτης να ακούει προσεκτικά και έπειτα δυναμικά να απαντά με ηρεμία και ειλικρίνεια.

Το Feedback είναι από τα ωραιότερα "εργαλεία" της Επικοινωνίας αλλά και της Μάθησης.
Αρκεί να μάθουμε να το χρησιμοποιούμε σωστά, ώστε να λάβουμε τα δώρα του...!


Κατερίνα Βαλσαμίδη
Practitioner Coach











2 σχόλια:

  1. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο Κατερίνα μου και μου άρεσε πολύ που είδα τη διαφοροποίηση του feedback με την κριτική, γιατί τα συνοδεύουν και διαφορετικές προθέσεις και διαφορετικά συναισθήματα.
    Για εμένα για να είσαι σε θέση να δεχτείς (κυρίως) ένα feedback αρνητικό, πρέπει να τα έχεις βρει έστω και λίγο με τον εαυτό σου. Να ξέρεις που αρχίζουν και σταματούν τα όρια του άλλου, ώστε να μην επηρεαστείς παρά μόνο μέχρι το σημείο που θα ωφεληθείς βελτιώνοντας σε!
    Καλό απόγευμα και καλό τριήμερο Κατερίνα μου.
    Σε φιλώ! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστά Μαρίνα μου, σε όλες μας τις σχέσεις και κατά πόσο και με ποιόν τρόπο επηρεαζόμαστε, πρωταρχικό ρόλο παίζει το επίπεδο αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης (άλλη σημαντική έννοια που χρήζει ανάλυσης) μας. Όμως σε κάθε επικοινωνία μας και ειδικά στο feedback είναι εξίσου σημαντικό το πως το διαχειρίζεται το θέμα και ο πομπός.
      Σε φιλώ και σου εύχομαι Καλό Τριήμερο!!!

      Διαγραφή

Θα χαρώ να διαβάσω τη δική σας Άποψη!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Αναγνώστες